2009
April 2 WORLD PREMIERE!
Konserthuset, Göteborg
Göteborgs Symfoniker
Stefan Solyom
[…] ”Sällan har väl en titel haft så fullständig täckning i det klingande förloppet som här. Staern hade den stora orkesterns alla rekvisit med i sin musik…….Praktfulla klanger från båda håll hur som helst och Staerns härligt intensiva känslosamhet smittar onekligen med vilka öron man än lyssnade. ” […]
[…] ”A title has surely seldom had such complete coverage in the course
of sounding events as this one. Staern included all the prerequisites
of the large orchestra in his music… Magnificent sonorities and
Staern’s glorious, intense emotionalism are certainly contagious
regardless with whichever ears one listened.” […]
Håkan Dahl, Göteborgsposten, April 3 2009.
April 3
Konserthuset, Vara
Göteborgs Symfoniker
Stefan Solyom
[…] ”Det var turboladdad musik med ett oerhört klangtryck och musikalisk tyngd. Musiken blåste som en uppbyggelsens storm över oss. ” […]
[…]”It was turbo-charged music with tremendous power of sound and
musical substance.…The music blowed like an upbuilding storm upon us.” […]
Bo Borg, Nya Lidköpings Tidningar, April 6 2009
2010
February 25 UK PREMIERE
BBC Scottish Symphony Orchestra
Stefan Solyom
City Halls, Glasgow, Scotland
”Benjamin Staern’s Jubilate proved a brilliant opener that did what it said on the tin and had everything from fanfares and flourishes to (virtually) the arrival of the Seventh Cavalry”.
Michael Tumelty. The Herald
”With a programme featuring Shostakovich’s Symphony No. 10 alongside Sibelius’s Violin Concerto, this was destined to be an evening of epic performances…the UK première of Benjamin Staern’s Jubilate, with its theatrical narrative and clashing fanfares, set the pace.”
Living Scotsman, February 27th 2010
2013
October 18
Musikkiitalo, Helsinki FINNISH PREMIERE!
Nordic Music Days 2013
Helsinki Philharmonic Orchestra
Baldur Brönnimann
”I svensken Benjamin Staerns Jubilate finns en stark energi och framåtanda, lite så där som i Magnus Lindberg eller Sebastian Fagerlund. Staern skriver skickligt för orkester samtidigt som han håller lyssnaren i ett stadigt grepp med sin känsla för dramaturgi.”
”In the Swede Benjamin Staern’s Jubilate there was a strong energy and forwardness, as such as Magnus Lindberg or Sebastian Fagerlund. Staern writes skilfully for orchestra at the same time he holds the listener in a tight grip with its sense of dramaturgy.”
Wilhem Kvist, Hufvudstadsbladet October 19 2013.
”När en ung tonsättare får skriva till en stor symfoniorkester, är man oftast entusiastisk att man pumpar i fullt av saker i ett kort verk för orkester….Den svenske Benjamin Staern och den norske Eivind Buene hade båda fått en släng av maximalism….bägge verk var fulla av energisk ljudbrus och smällande av rytmer.”
”When a young composer gets to write for large symphony orchestra, you are often very enthusiastic when you pump in a short work full of stuff…The Swedish Benjamin Staern and Norwegian Eivind Buene had both a bite of maximalism…both works were full of energetic noise and clashing rhythms.”
Hannu-Ilari Lampila, Helsingin Sanomat, October 19 2013.
”Kvällen med Helsingfors Stadsorkester öppnar stort och bullrande med Benjamin Staern’s Jubilate som låter fantastiskt fint…”
”The evening with the Helsinki Philharmonic Orchestra opens big and boisterous with Benjamin Staern’s Jubilate that sounded mind-blowing nice …”
Magnus Bunnskog, Nutida Musik 2013-14, April 2014.