snödrottningen
orchestra 2*2*2*2* 2220 02 harp. str. piano/sampler
libretto Anelia Kadieva Jonsson after HC Andersen’s tale
commissioner Malmö Opera
dedication Per, Sofia Alvarez and Elsa Tidstrand
year of production 2013-16/18
duration 70‘
first performance
December 17th 2016, Malmö Opera
(13 shows, Dec 20, 26, 28 2016 & Jan 6, 8, 12 2017)
premiere cast
Gerda: Frida Johansson
Kaj: Wiktor Sundqvist
Snödrottningen: Susanna Stern
Mormor / Rövarkärring / Blomstergumma: Maria Streijffert
Kråkan: Sebastian Durán
Prinsessan / Rövare: Helena Magnusson
Prinsen / Rövare: Torstein Fosmo *
Rövarflickan: Line Juul Andersen *
Renen Bä: Bengt Krantz
Vakt / Rövare: Sara Eriksson, Tor Lind
Malmö Operaorkester,
Malmö Operas barnkör
* master students of the Opera Academy from Malmö Academy of
Music
production team
dramaturgy Erik Fägerborn
sets Rikke Juellund
costumes Astrid Lynge Ottosen
light design Ulrik Gad
choreography Sara Ekman
stage direction Elisabeth Linton
conductor Stefan Solyom
ass. conductor Jan Risberg
publisher
the plot
Den ondskefulla, känslokalla Snödrottningen har i hemlighet utsett Kaj till sin arvinge och bevakar honom på avstånd. När hon ser hans varma vänskap till Gerda blir hon rasande, krossar sin magiska spegel så att skärvorna flyger åt alla håll och uttalar en förbannelse: Den som träffas av en skärva ska bli känslokall och få ett hjärta av is.
Kaj träffas av en glasskärva. Han blir strax därefter kidnappad av Snödrottningen och förd till hennes isslott i norr för att undervisas i konsten att bli förnuftig och känslokall. Han får ett pussel som ska bilda ”kärleken”. När han löst det ska han bli fri att ge sig ut i världen. Men det förtrollade pusslet går inte att lösa med enbart förnuft. Förgäves försöker Kaj sätta ihop bitarna.
Gerda ger sig ut för att leta efter honom och kommer till en magisk trädgård där det blommar mitt i vintern. Snödrottningen, som bevakar Gerda, övertalar Blomstergumman som bor där att hålla Gerda fången. Men blommorna i trädgården och en snäll kråka hjälper henne att rymma.
Gerda kommer till ett slott i skogen. Kråkan hjälper henne att komma in för att leta efter Kaj. I slottet bor en prins och en prinsessa som ger Gerda nya fina kläder innan hon reser vidare. Kråkan tänker först stanna kvar på slottet men ångrar sig och följer efter Gerda.
I skogen blir Gerda överfallen av rövare som för henne till sin borg. Gerda får bo hos en rövarflicka och berättar för henne om Kaj. Kråkan har bett alla skogens fåglar om hjälp. De kommer till borgen och berättar att de sett Kaj färdas med Snödrottningen på väg mot Lappland. Rövarflickans tama ren Bä är född i Lappland och vill gärna färdas dit med Gerda. Rövarflickan låter dem gå.
Gerda kommer fram till Snödrottningens isslott där det är fullt av isstatyer. Gerda vill slåss mot Snödrottningen men har ingen chans mot hennes magi. Kaj bryr sig inte och tittar inte ens upp från sitt pussel. Gerda börjar gråta och när hennes tårar faller på Kaj tinar hans hjärta upp. Tillsammans formar de pusselbitarna till ett hjärta. I samma stund bryts förtrollningen och palatset börjar smälta.
Isstatyerna tinar upp och blir levande barn. Kråkan, renen Bä och alla rövarna kommer och firar deras seger. Snödrottningen varnar dem alla för att hon ska komma tillbaka innan hon flyger iväg genom ett fönster och försvinner. Barnen förstår att man måste vara vaksam mot ondskan och kämpa ner den varje dag
.
Anelia Kadieva-Jonsson
other performances
2018
SNÖDROTTNINGEN (SNOW QUEEN) revised version
a family opera for 8 singers, children’s chorus, orchestra
December 15th (re-premiere), 26*, 28* 2019,
January 7* 12, 16* 2020.
*doubled shows
Malmö Opera, Malmö
Susanna Stern, Snödrottningen
Frida Johansson, Gerda
Wiktor Sundqvist, Kaj
Maria Strejffert, Mormor/Blomstergumman/Rövarkärringen
Sebastian Durán, Kråkan
Bengt Krantz, Renen
Annie Fredriksson, Rövarflickan
Rövare/Vakter: Caspar Engdahl, Elisabet Einarsdottír, Martin Vanberg and Saara Rauvala.
Prinsen Martin Vanberg
Prinsessan Saara Rauvala
Malmö Operas barnkör
Malmö Operaorkester
Cathrine Winnes, conductor
2019
GERMAN PREMIERE!
Stralsund, Theater Vorpommern
December 17 2019 to March 3 2020
stage direction Horst Kuppich
german translation Lisa Henningsohn
cast
Gerda Franziska Ringe
Kay Semjon Bulinsky
Schneekönigin Katarzyna Rabczuk
Großmutter/Blumenfrau/ Räubermutter Katja Böhme*/ Galina Lis*
Krähe Maciej Kozlowski
Prinz Karo Khachatryan
Prinzessin/ Räubermädchen Pihla Terttunen
Rentier Andrey Valiguras
Opernchor des Theaters Vorpommern
Kinderchor des Theaters Vorpommern
Kinderchor der Musikschule Stralsund
Philharmonisches Orchester Vorpommern
Alexander Steinitz, dirigent
2021
November 19 2020 – January 26 2021 (11 shows + 16 school shows)
Kungliga Operan, Stockholm
Gerda Vivianne Holmberg
Kay Wiktor Sundqvist
Snödrottningen Susanna Stern
Childrens choir from Adolf Fredrik
Kungliga Hovkapellet
Cathrine Winnes
reviews
[…] ”början på en ny jultradition. ”[…]
”A Christmas Tale that should become a tradition”
Skånska Dagbladet
”Lysande opera i Malmö”
”Brilliant opera in Malmö”
Expressen
[…] ”Staerns musik är kongenial….Toner och rytmer stöts mot varandra i lekfulla utspel, sammanhållna i ett sansat temperament av dirigenten Stefan Solyom. Här finns stråk av både nordisk naturlyrik, barock- och renässansopera, musikal och elektronisk drömmusik. De skiftande klangfärgerna möter librettots tydliga dramaturgi och Elisabeth Lintons vackra iscensättning…Detta är musikalisk sagoteater med hög dramatisk intensitet och välavvägda estetiska val. ”[…]
”Staern´s music is congenial… Tones and rhythms run up against one another in playful initiatives, held together in a level-headed temperament by conductor Stefan Solyom. Here there are features of Nordic nature poetry,baroque and renaissance opera, musical and electronicdream music. The varying timbres meet the distinct dramaturgy of the libretto and Elisabeth Linton´s beautiful staging. This is a musical fairy play with high dramatic intensity and judicious aesthetic choices.”
Svenska Dagbladet
[…] Musiken är finurligt komponerad, och med lätt hand driver Staern på orkestersatsen som blandar upp musikpastischer med klangligt och innehållsmässigt saftigare bitar. […]
” The music is ingeniously composed, and with a light hand Staern pushes the orchestral movement, which mixes music pastiches with sonic and substantial juicier pieces. ”
Nutida Musik nr 286-287/2022
…imponerande operadebut, gestaltad med både hjärta och hjärna.
”…impressive operatic debut, portrayed with both heart and mind.”
Dagens Nyheter
[…] Staerns musik är kraftfull men lätt, rik på klanger och antydningar utan att vara överlastad, och hans orkester har sitt eget starka driv samtidigt som den tjänar sångarna. Staern är en skicklig musikdramatiker redan här i sin första opera. […]
”Staern´s music is powerful but light, rich in sonorities and suggestive without being overburdened, and his orchestra has its own strong drive at the same time as it serves the singers. Staern is a skilful musical dramatist already here in his first opera.”
Sydsvenskan
[…] Musikaliskt kan det inte annat än att beskrivas som en personlig triumf för Benjamin Staern och jag är djupt imponerad av hans första opera med ett mycket njutbart illustrativt musikaliskt flöde. […]
”Musically, it can described as a personal triumph for Benjamin Staern and I am deeply impressed by his first opera with a very enjoyable illustrative musical flow.”
Operalogg
[…] ”Musiken är lika färgrik och fantasifull som den både suggestiva och lekfulla scenografin. Staern framhåller en rad referenser från renässansmadrigal till hårdrock som inspiration, men resultatet känns genomtänkt och personligt.” […]
”The music is as colorful and imaginative as the both suggestive and playful scenography. Staern emphasizes a number of references from Renaissance madrigal to hard rock as inspiration, but the result feels well thought out and personal.”
Camilla Lundberg, SVT Kulturnyheterna