älvalek
Älvalek (Dancing Fairies) (1866) by August Malmström, National Museum Stockholm

instruments solo flute and chamber orchestra – 222*2 2211 01 00, str (max. 8-6-4-4-2 min. 4-4-3-3-2).

commissioner Västerås Sinfonietta, Uppsala Kammarorkester and Dalasinfoniettan 


year of production
 2024

 

dedication Laura Michelin and Jessica Cottis


movements
  

1. Introduction and Toccata: Älvdanser och sånger 

2. Aria – Fantasia: Hägring

3. Corale: Månsång 

 

duration 20’   


first performance 

October 17 2024,

Konserthuset Västerås
Västerås Sinfonietta
Laura Michelin, flute
Jessica Cottis, conductor

 

publisher  

 


work comments

 

Flöjtkonserten Älvalek är komponerad för och i nära samarbete med solisten Laura Michelin. 

Det är en sambeställning mellan Västerås Sinfonietta, Uppsala Kammarorkester och Dalasinfoniettan. 

Musiken har inspirerats av August Malmströms välkända målning, med samma namn, som hänger på Nationalmuseum i Stockholm. 

Månen lyser upp ett stilla landskap där en bäck sakta rinner fram. Träd sticker ut som mörka silhuetter mot himlen. Hand i hand sveper älvor som en tunn slöja genom landskapet. Deras rörelser liknar en ringdans. En älva kysser vattenytan eller reflekteras i den. 

Enligt svensk folktro levde älvorna i naturen och sågs ofta dansa på kullar, gravhögar, berg och skogar. Man aktade sig för dem för att inte riskera olycka eller sjukdom. August Malmströms Älvalek spreds genom reproduktioner i tidningar och som illustrationer, och blev ett mycket välkänt motiv. 

I flöjtkonserten representerar flöjten älvan och orkestern dess kör som sjunger och dansar.

Konserten är indelade i tre satser. 

 

1) Introduktion & Toccata: Älvadanser och sånger:

I Introduktionen börjar solisten mystiskt, och likaså orkestern som beskriver ett landskap i dimma. Tittar man nära på målningen så kan man se att fernissan ser ut att ha flagnat av. Dessa bilder översätts till blåsljud och skrap i stråket. Stämningen bryts plötsligt av en snabb ”Älvdans” och en kontrasterande sångbar ”Älvsång”. Dimman återkommer men i en mer diskret, ömsint rå karaktär. Dansen och sången återupptas igen och leder till en solokadens som utmynnar i en uppflammande eldsvåda i orkestern. Musiken upplöses i en eterisk, alien-miljö mot slutet av satsen med visslingar, urholkade flageoletter och snabbt utdöende flöjt.  

 

2) Aria – Fantasia: Hägring:

Stråkens ackord tillsammans med vibrafonen tonar sakta in likt en hägring ur morgondimman där flöjten kommenterar likt en ”sång utan ord”. Det här är den lugnaste satsen och har den mest flytande pulsen i hela konserten. Den leder fram till en övergång som är en sång till månen.

 

3) Corale: Månsång. 

Månen lyser starkt utifrån ett blockackord i den koralliknande inledningen, där flöjten melodiskt utsmyckar musiken likt dimmornas rörelse av älvor. Det leder till ett kontrapunktiskt avsnitt med en rörlig träblåssektion, pedaliserande stråk och brass, som slutligen leder till en höjdpunkt där musikens gradvis tonar ner till introduktionens mystiska början.

Det förekommer några s k extended techniques som används, t.ex. eoliska ljud, överblåsning, visseltoner för flöjten och några av dem är översatta i orkesterklangen. Till skillnad från tidigare solokonserter där det ofta funnits en sorts bakomliggande handling, så handlar det här endast om att beskriva olika stämningar.

 

 

 

The flute concerto Älvalek was composed for and in close collaboration with the soloist Laura Michelin.
It is a joint commission between Västerås Sinfonietta, Uppsala Chamber Orchestra and Dalasinfoniettan.
The music was inspired by August Malmström’s well-known painting, with the same name, which hangs in the National Museum in Stockholm.
The moon illuminates a quiet landscape where a stream slowly flows. Trees stand out like dark silhouettes against the sky. Hand in hand, fairies sweep through the landscape like a thin veil. Their movements resemble a ring dance. A fairy kisses the surface of the water or is reflected in it.
According to Swedish folklore, fairies lived in nature and were often seen dancing on hills, burial mounds, mountains and forests. People were wary of them so as not to risk misfortune or illness. August Malmström’s Älvalek was spread through reproductions in newspapers and as illustrations, and became a very well-known motif.


In the flute concerto, the flute represents the fairy and the orchestra its choir that sings and dances.
The concerto is divided into three movements.

1) Introduction & Toccata: Fairy Dances and Songs:
In the Introduction, the soloist begins mysteriously, and so does the orchestra, describing a landscape in fog. If you look closely at the painting, you can see that the varnish appears to have peeled off. These images are translated into whistling and scraping in the string. The mood is suddenly broken by a fast “Fairy Dance” and a contrasting singable “Fairy Song”. The fog returns but in a more discreet, tenderly raw character. The dance and song resume again and lead to a solo cadenza that culminates in a blazing conflagration in the orchestra. The music dissolves into an ethereal, alien environment towards the end of the movement with whistles, hollowed-out flageolets and a quickly fading flute.

 

2) Aria – Fantasia: Mirage:
The string chords together with the vibraphone slowly fade in like a mirage from the morning mist where the flute comments like a “song without words”. This is the calmest movement and has the most fluid pulse in the entire concert. It leads to a transition that is a song to the moon.

 

3) Corale: Moon Song.
The moon shines brightly from a block chord in the chorale-like introduction, where the flute melodically embellishes the music like the movement of fairies in the mists. This leads to a contrapuntal section with a moving woodwind section, pedaling strings and brass, which finally leads to a climax where the music gradually fades down to the mysterious beginning of the introduction.
There are some so-called extended techniques that are used, e.g. aeolian sounds, overblowing, whistle tones for the flute and some of them are translated into the orchestral sound. Unlike previous solo concerts where there has often been some kind of underlying plot, this is only about describing different moods.

reviews

”Kvällens huvudverk var den unge svenska kompositören Benjamin Staerns flöjtkonsert ”Älvalek” komponerad i nära samarbete med Laura Michelin, stämledare i Sveriges Radios symfoniorkester, och den framfördes under en förstorad återgivning av August Malmströms kända målning med samma namn som projicerats på konsertlokalens fond. Den suggestiva musiken var helt kongenial med konstverkets bild av nattlig älvadans i fullmånens sken. Mystiska naturljud i den dimmiga inledningen avlöstes av susande vind och klar, överjordisk månsång. Michelin spelade överjordiskt skönt och bar en vacker, blå böljande klänning som gjorde henne till en del av den trolska tavlan.”

Per F Åbert, Upsala Nya Tidning


”The main piece of the evening was the young Swedish composer Benjamin Staern’s flute concerto Älvalek, composed in close collaboration with Laura Michelin, principal flutist of the Swedish Radio Symphony Orchestra. It was performed against an enlarged projection of August Malmström’s famous painting of the same name, displayed on the backdrop of the concert hall. The evocative music was entirely in harmony with the artwork’s depiction of a nocturnal fairy dance in the light of the full moon. Mysterious natural sounds in the misty opening gave way to whispering winds and a clear, ethereal moonlit song. Michelin played with an unearthly beauty and wore a beautiful, flowing blue gown, making her a part of the enchanting painting.”
— Per F Åbert, Upsala Nya Tidning

other performances

 

2025

January 23 2025
Broadcasted on Sveriges Radio P2

Recorded from world premiere October 17 2024,

Konserthuset Västerås
Västerås Sinfonietta
Laura Michelin, flute
Jessica Cottis, conductor

January 30 2025
Konsert och Kongress, Uppsala
Uppsala Chamber Orchestra

Laura Michelin, flute
Jessica Cottis

 
November 27 2025
Kristinehallen, Falun
Dalasinfoniettan
Laura Michelin, flute
Claire Levacher

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.